Werken aan welzijn

“In de toekomst is alles mogelijk, maar vandaag moet je het doen!” Het is een prachtig levensmotto en een mooie manier om jezelf steeds weer bewust te zijn dat je in het hier en nu moet leven. Dat je in je leven zelf de slingers op moet hangen. Dat je kansen ziet én pakt als ze voorbijkomen, ook in tijden dat het tegenzit. Maar hoe prachtig die woorden ook zijn, soms zijn ze makkelijker gezegd dan gedaan.


Wat als de toekomst niet meer zo vanzelfsprekend is?

Zie nog maar eens een frisse blik op de horizon te houden als je dagelijks te maken hebt met de gevolgen van hersenletsel bij jezelf of jouw naaste. Als je weet dat het leven nooit meer zo wordt als het was. Als je dagelijks onzekerheid voelt over de toekomst van jezelf en je naasten. Of steeds weer frustratie ervaart door alles wat ineens niet meer vanzelfsprekend gaat. Niet zomaar wat praktische beperkingen, maar een heuse breuk in je levenslijn die alles op zijn kop zet. Dat is wat mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) overkomt.

Welzijn als basis voor het geluk van vandaag.

Toch is het ook dan de kunst om niet te blijven denken vanuit die beperkingen, maar weer de mogelijkheden op te zoeken. Hoe klein en anders die ook zijn in vergelijking met vroeger. Naast het geven van de juiste medische specialistische zorg blijkt het vergroten van het dagelijks gevoel van welzijn daarbij een belangrijke factor te zijn. 
Dat ‘welzijn’ niet alleen een veelgehoord, maar ook een veelzijdig begrip is, blijkt wel uit de 21 omschrijvingen die Van Dale (link toevoegen) geeft. ‘Een toestand dat je je goed voelt’ of volgens de encyclopedie (link toevoegen) ‘een gevoel van welbevinden, door sommigen ook wel omschreven als geluk’. Met welzijn wordt bedoeld dat het zowel lichamelijk, als geestelijk als sociaal goed met een persoon gaat. En daar kunnen we elkaar best een beetje bij helpen. 

Werken aan welzijn: hoe doe je dat?

treatment-1327811_1280.jpg

Hoe simpel het misschien ook lijkt, het vergroten van het gevoel van welzijn zit in kleine, alledaagse dingen. Dat geldt voor mensen met NAH maar ook voor andere chronische zieke mensen en hun naaste omgeving. Eigenlijk geldt dat voor ons allemaal. Het belangrijkste is om het vooral vandaag te doen. Een paar suggesties:

  • Het begint met contact en oprechte interesse voor elkaar. Maak daar aandacht en tijd voor vrij. Een luisterend oor en een goed gesprek doen wonderen.
  • Help elkaar om een open en positieve blik te houden: wat kan er nog wel en wat is daarvoor nodig? Wie kan er helpen met het uitzoeken van praktische zaken? Wie of wat is er nodig voor de uitvoering ervan?
  • Probeer met hulp van professionals te zoeken naar de juiste methode voor een vorm van dagelijkse beweging die aansluit bij de individuele wensen en mogelijkheden. 
  • Zoek naar bewuste ontspanning. Hierbij kun je denken aan lichamelijke ontspanning door middel van bijvoorbeeld een massage, maar ook aan een beautybehandeling zoals een manicure. Geestelijke ontspanning door bijvoorbeeld muziek of mindfulness wordt vaak ook als prettig ervaren.

Kleine dingen die positief effect hebben op het welzijn van de mens. Ze dragen bij aan het bewust in het nu te leven en doen even de zorgen en onzekerheden over de toekomst vergeten. Want die toekomst is voor niemand zeker. Dus laten we vooral vandaag niet uitstellen om er een mooie dag van te maken. Voor onszelf of een ander!